Kolektivní výchova

Kolektivní výchovaÚstavní výchova – Je vykonávána:

1. Ve zdravotnických zařízeních – pro děti od narození do 3 let:

  • Do 1 roku kojenecké ústavy
  • Od 1 do 3 dětské domovy z. č. 20/1966 Sb. o péči o zdraví lidu

2. Školských zařízeních – pro děti starší 3 let. Pokud jde o obtížně vychovatelnou mládež, pro tu jsou určena zvláštní výchovná zařízení a to stejná, ve kterých je vykonávána ochranná výchova.
3. Ústavy sociální péče určené pro výkon ústavní a ochranné péče mentálně postižených dětí.
4. Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc.
Celý článek »

Aby čtení zaujalo

Aby čtení zaujaloJak dlouhé mají být příběhy? Pro začátek vyberte pro dvou a tříleté dítě krátké příběhy, asi tak pětiminutové, později už mohou být dlouhé až 20 minut. Právě předčítání je ten nejúčinnější “fitness program”, který můžeme dětské hlavě dopřát. Naslouchat příběhu není pro naše dítě vůbec lehká práce. Ano, čtete dobře “práce”. Jejich šedá kůra mozková totiž vynakládá ohromnou námahu.

Chlapeček nebo holčička nejprve potřebují cvičit, aby dokázali porozumět slovům příběhu. Zároveň se učí vytvářet souvislosti mezi jednotlivými větami. A pak ještě musíme počítat, že ze souvislostí se v téměř každé pohádce vynořují pro ně nová, neznámá slova. Předčítání dokáže ale ještě něco navíc a to souznění rodiče a potomka. Hlavně vytváří neopakovatelnou a nenahraditelnou atmosféru vzájemného propojení duší. Doživotní silné citové vazby v rodinách nevznikají samy od sebe, ale jsou vytvářeny právě v podobných intimních chvilkách. Celý článek »

Formování osobnosti

Formování osobnosti

  • individuální zvláštnosti: projevy temperamentu = živost, pohyblivost, způsob mluvy, mimiky apod.
  • dítě začíná vytyčovat a realizovat jednotlivé cíle
  • při dosahování cíle se projevují některé volní vlastnosti – houževnatost, vytrvalost,…
  • samostatné překonávání překážek, uvědomování si vlastních přání a cílů („já chci“ – „já nechci“), batolecí vzdor (tzv. první negativistické stádium)  Celý článek »

Typologie babiček

Typologie babiček

nebo dejte své mamince, ona ví "jak na to"

A je to tady. Rozhodla jsem se otevřít BABIČČINO OKÉNKO.

Ráda bych se představila:  V listopadu mi bude 65 let. Mám dvě vdané dcery: Lucka má Davídka, kterému bylo v červenci sedm a chodí do druhé třídy a školkovou Leničku, které byly v březnu tři roky. Mladší dcera Julie má syna Kryštofa Adama, kterému byl v březnu rok. Jak vidět, vzorek mých vnoučat je docela pestrý, s perspektivou, že se jejich počet i zvýší. Jsem sociolog (nyní již v důchodu) a zabývala jsem se výzkumem a statistikou zaměřenou na sociální oblast (rodina, zdraví, gender, veřejné mínění). Snad mé profesní zkušenosti budou pro Babiččino okénko výhodou. Těším se na vaše reakce, dotazy a bude-li třeba, pokusím se třeba i poradit. Vaše Babi Evi. Celý článek »



Děti a čerstvý vzduch

Děti a čerstvý vzduchJe až s podivem, že dnešní děti si už neumějí hrát venku. Nelezou na stromy, nepořádají šiškové bitvy, neskáčou gumu. Jak se to ale mají naučit, když k tomu nemají podmínky ani příležitost?

Ještě před dvaceti lety byl pohyb dětí venku samozřejmostí, v dnešní době je ale všechno jinak. Svou roli při tom hraje velké pracovní vytížení rodičů a jejich nedostatek času na dítě, ale také všudypřítomnost techniky. Ta nám sice v soukromé, pracovní i komunikační rovině usnadňuje život, jenže zároveň nás nechává velmi lenivět. Tento způsob života se samozřejmě přenáší i na děti, a to aniž by si to dospělí vždy dostatečně uvědomovali. A tak kolem sebe vidíme, jak již docela malé děti Celý článek »

Zábava u dětí

Zábava u dětíMáme miminka a batolata podporovat v samostatné zábavě, nebo je naopak vhodné se jim stále věnovat? Jsou vůbec schopná se sama zabavit? Je možné je to naučit?

Faktem je, že jsou děti, které si vystačí samotné už od nejútlejšího věku a jiné, které by vás, nebýt televize, tahaly za nohu ještě v pubertě. Proč se nezabaví? Některé proto, že je to zkrátka nikdo nenaučil. Batolata na to ale mají ještě nárok. Především kvůli nedostatečně rozvinuté pozornosti, kterou jen těžko koncentrují a udrží pouze velmi krátkou chvíli. Mnoho rodičů jim to navíc v dobré víře ještě komplikuje. Když chtějí batole na chvíli zabavit, snesou mu co možná nejrozmanitější hračky Celý článek »

Vývoj citů

Vývoj citůVývoj citů (v úzké souvislosti s prostředím)

  • soucit, láska, odpor i nenávist
  • prožívá i složité konflikty v okolí
  • slovně neumí své city vyjádřit
  • rozhodují o jeho základním „citovém (životním) naladění“
  • narušení citové rovnováhy = zdroj neuróz, projevujících se strachem
  • city neumí tlumit, projevuje je bezprostředně
  • napodobuje mimiku dospělých

Celý článek »

Domácí ovocné přesnídávky

  • 01. Příprava ovoce
  • 02. Ovoce omyjeme
  • 03. Vše nakrájíme

Celý článek »

Zvířátka na dvoře

Zvířátka na dvořeLeporelo plné půvabných obrázků a jednoduchých otázek a úkolů pro nejmenší, které děti naučí nejen bezpečně rozeznávat nejznámější zvířátka, která se na venkově vyskytují, ale častým opakováním si děti mohou upevnit i některé základní znalosti o jejich životě. (Fragment)

Vývoj řeči dítěte

Vývoj řeči dítěteJe velice prudký (ovlivňuje jej celá řada faktorů), má 2 stádia.

1. stádium slov od 1 – 1,5 roku ( v 1 roce dítě zná 20 – 30 slov, do 2 let 200 – 300 slov), slova mají zpočátku několik významů, jsou foneticky nepřesná, dítě se vyjadřuje agramaticky, pochopí zhruba 2 nová slova za den.  Celý článek »