diskuzní fórum   Vytvořte si vlastní diskusní fórum, poradnu nebo skupinu, ... pro vás a vaše kamarádky.

Aktivní škola

NašeBatole.cz – pro maminky, děti a rodina | Magazín o dětech do 3 let

Termín aktivní škola označuje specifické pedagogické hnutí, které je založeno na principech funkční výchovy, což znamená, že v zásadě respektuje zájmy a potřeby dítěte jako osobnosti.

Aktivní škola v porovnání se školou v tradičním slova smyslu (což je typ školy, která se přiklání k receptivním metodám, tedy pasivně přijímajícím cizí podněty, a dogmatickému způsobu výuky, memorování vědomostí získaných z literatury apod.) usiluje o osvobození ducha dítěte, směřuje k autonomii a celkové nezávislosti svých žáků. Aktivní škola je školou účasti, což znamená, že žák je chápán jako osobnost mající svůj vlastní názor.

Direktivní forma (ze strany pedagoga) je potlačována, naproti tomu je zdůrazňován demokratický princip. Vedle těchto elementů je dále důraz kladen na iniciativu, tvořivost a kritické myšlení, které není založeno na pouhém memorování látky. Žáci aktivních škol jsou cvičeni v pozorování a experimentování, a to na jevech reálného života, jevech, které se jich bezprostředně týkají. Tento přístup je pro děti velmi přínosný, neboť tak přispívá k lepší aplikaci získaných vědomostí na záležitosti opravdového světa.

Z výše uvedeného ostatně vyplývá, že v tomto typu škol nelze používat „běžný“ pedagogický materiál, který je uplatňován na školách tradičních. Pomůcky nejčastěji vytvářejí sami studenti. Studium je organizováno kolem rozličných středisek zájmů, popř. znalosti daného prostředí (sféra fauny a flóry, regionálních dějin apod.). Žáci jsou sdružováni do malých společenství, jež se vyznačují vlastní samosprávou. V rámci výuky je tedy důraz kladen nejenom na individuální rozvoj osobnosti každého dítěte, ale také na kolektivní aspekt.

Aktivní škola odpovídá způsobu výchovy, který nejlépe vyhovuje potřebám dítěte. I přesto (či právě proto) naráží na celou řadu překážek. Celková šíře vědomostí a nedostatek času, stejně tak velká přetíženost tříd a nedostatek kvalitních pedagogů – to jsou zásadní problémy, jimž aktivní školy čelí.

Literatura:

SILLAMY, Norbert. Psychologický slovník. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001.

Přečtěte si také:

  • Jak se stravovat v těhotenstvíJak se stravovat v těhotenství Téměř každá nastávající maminka se na začátku svého těhotenství setká s otázkou, které potraviny jsou doporučené a naopak nedoporučené ke konzumaci s ohledem na vyvíjející se miminko. […]
  • Budu dobrá mama?Budu dobrá mama? Tak co myslíte, čeho se nastávající maminky doopravdy bojí? Příčin je hodně: jestli bude všechno probíhat jako má, jestli bude miminko zdravé, jak jistě víte je doba kdy se zrovna některé […]
  • Homeopatie pro dětiHomeopatie pro děti Pokud patříte mezi příznivce homeopatie, a chcete své dítě v případech lehčího onemocnění léčit svépomocí a bez „chemie“, pak tato kniha a její praktický vyhledávací systém s přehlednými […]
  • Péče o dětskou nohuPéče o dětskou nohu Většina dětí se rodí se zdravými nohami. Ve škole je však už 10% dětí, jež mají ploché nohy. U dorůstající mládeže se našlo až 46% plochých nohou, u žen v domácnosti až 80%. Sklon k […]
  • Hračky v podobě zbraníHračky v podobě zbraní Pistole, samopaly, meče, bomby, luky a šípy, mačety a nože. Slova, při jejímž vyslovení mi naskakuje husí kůže a vyvolávají ve mě nesnesitelný strach, odpor a hnus. Pro mě jsou to […]
  • Zdravý vývoj dítětěZdravý vývoj dítětě Vaše dítě je pravděpodobně silné a zdravé. Chraňte je však před nemocí. Pokud o něj budete správně pečovat, zůstane zdravé a silné i nadále. Pokračujte v péči, kterou jste dítěti věnovali […]

Leave a Reply

diskuzní fórum   Vytvořte si vlastní diskusní fórum, poradnu nebo skupinu, ... pro vás a vaše kamarádky.