diskuzní fórum   Vytvořte si vlastní diskusní fórum, poradnu nebo skupinu, ... pro vás a vaše kamarádky.

Homeworking aneb práce z domu

NašeBatole.cz – pro maminky, děti a rodina | Magazín o dětech do 3 let

Homeworking patří k aktuálním trendům poslední doby. Pohodlí z domova, žádné ranní cestování do práce se může zdá na první pohled jednoduché, ale není to pro každého. Práce z domu má své výhody a své nevýhody.

Homeworking vlastně z historického hlediska není nic nového. Naopak – zvyk docházet z domova někam za prací s sebou přinesla až průmyslová revoluce. Práce z domu, jak by se na první pohled mohlo zdát, není určena jenom pro malou skupinu zaměstnanců. Uplatňuje se v celé řadě kreativních a kancelářských profesí, od grafiků, programátorů, překladatelů a novinářů přes designéry a architekty až po manažery či obchodní zástupce, jejichž práce díky pokročilým technologiím přestává být vázaná na sídlo firmy. Žádné překážky této formě zaměstnávání neklade ani platná legislativa. §317 zákoníku práce dokonce uvádí podmínky, za nichž lze práci provádět z domova. Kromě homeworkingu, jenž doslova znamená výkon typicky kancelářské práce z domova, se na českém pracovním trhu začíná uplatňovat také teleworking, čili práce odkudkoli na dálku prostřednictvím telekomunikačních technologií.

Druhy a profese
Homeworking může být dvojího druhu:
• zaměstnanec firmy pracuje z domova
• tzv. freelancer – nezávislý specialista “na volné noze”

Homeworking se hodí pro široké spektrum profesí, jedná se však především o pozice, které vyžadují samostatnost a mnohdy i poměrně vysokou specializaci:

– grafik, programátor, webdesignér
– analytik, makléř, finanční a daňový poradce, účetní, konzultant
– novinář, PR manažer, copywriter, překladatel, korektor, marketingový specialista
– fotograf, designér, architekt, terapeut, astrolog, produkční
– projektant, vývojář, správce sítě, projektový manažer
– ředitel, obchodní zástupce, asistent
– rukodělné a řemeslné profese, zpracování dat

Pro koho se hodí?

– lidi z malých obcí a obtížně dostupných míst
– rodiče malých dětí – maminky na MD
– osoby dlouhodobě pečující o členy domácnosti
– studenty, absolventy
– lidi s nemocí, či handicapem
– pracovníky se specifickou kvalifikací

Rozhodně se ale nehodí pro ty, kdo:

– potřebují pevný denní režim
– preferují pevné řízení, nikoli samostatné rozhodování a odpovědnost
– mají silnou potřebu sociálního kontaktu

VÝHODY

Pokud chcete zaměstnavatele přesvědčit o výhodách homeworkingu, můžete začít s tím, že mu to přinese úsporu za kancelářské prostory a energii. Pracovní úvazky pak může využívat velmi flexibilně, podle dohody se zaměstnancem a navíc bude jednat i velmi ekologicky.

Hlavními výhodami pro zaměstnance jsou zejména:

Možnost pracovat kdekoliv
Notebook si sebou můžete vzít všude, nejste vůbec vázáni na kancelář, celá vaše kancelář je ve vašem počítači.

Využívání “mrtvého času”
To se hodí velice, obzvláště pokud ke své práci potřebujete ještě práci někoho jiného. Když čekáte na nějaký mail, bez kterého se nepohnete dál, když se vám na počítači něco dlouho instaluje či stahuje, můžete v mezičase třeba vyvěsit prádlo, dát nádobí do myčky – prostě všechno to, co byste po práci stejně musela udělat.

Flexibilní pracovní doba
To se týká zejména lidí pracujících “na volné noze”. Je na vás, jestli budete pracovat od osmi, nebo vám to myslí až odpoledne, a tak radši budete pracovat do osmi. Když potřebujete dopoledne na úřad, na nákup, protože jsou obchody poloprázdné, nebo vyzvednout děti ze školky už ve čtyři, máte zelenou.

Úspora času a nákladů na dopravu
A co víc, sbohem přecpanému metru! Sbohem zaspávání do práce! Sbohem dopravní zácpě!

Nárůst produktivity, méně stresu
Skutečně, vlastní rozhodování o využití času a kombinace výše uvedených faktorů mnohdy přináší i vyšší efektivitu práce. Navíc máte na práci klid, snad i pohodu, ale rozhodně to není univerzální lék na stres. V tom hraje samozřejmě roli i vaše schopnost sebeřízení a charakter vaší práce.

Rodina

Péče o rodinu a profesní život se mnohem snadněji sladí při práci z domova.

ÚSKALÍ

Nedůvěra zaměstnavatele
Často právě snížená možnost kontroly je faktorem, který zaměstnavatele od homeworkingu odrazuje. Proto je také využíván zejména u profesí, u kterých je práce nějakým způsobem měřitelná.

Práce doma nebo domácí práce?
Když pracujete z domova, vyvolává to u členů vaší rodiny pocit, že máte celý den spoustu času na všechny práce, které ostatní nestíhají. Budou po vás chtít, abyste šla nakoupit, zaběhla na poštu, do čistírny, vyprala, vyžehlila, a to všechno ve vaší pracovní době. Dá to práci, než si rodina uvědomí, že také pracujete, i když doma.

Práce = Domov
Od práce nemůžete fyzicky odejít domů. Je pořád tam. Vyžaduje to tedy být schopen oprostit se od práce psychicky, aniž byste někam daleko daleko odešli. Ač se to nezdá, není to lehká věc. Lidé pracující z domova mají často problém s prací po 8 hodinách skončit, protože tam na ně pořád “číhá”.

Nedostatek disciplíny
Protipólem je pak pocit, že máte na všechno dost času. Podíváte se na televizi, dlouze snídáte, zajdete za kamarádkou. Nakonec se ale k práci dostanete až odpoledne a večer to doháníte.

Sociální izolace
Být neustále doma, nemít vedle sebe kolegu, či kolegyni vám může počase chybět. Je pravda, že máte na práci klid, ale zároveň, pokud si nevíte rady, tak nemáte nikoho, kdo by vám pomohl. Někdo se s tím vypořádává lépe, jiný hůře. Vždy můžete komunikovat různými kanály, telefon, skype, icq, určitý pocit izolovanosti ale časem vzniká u každého.

Zvládání techniky
Pokud vám najednou přestane tiskárna tisknout, musíte se s tím vypořádat sami. Stejné je to s veškerou IT technikou. Žádný helpdesk, žádný šikovný kolega. V nejhorším jedině servis.

CO POMÁHÁ?

Pracovna
Nemusí to být samostatná místnost (i když to je nejlepší varianta), ale rozhodně byste měly mít oddělený kout pouze na práci.

Priority
Je důležité stanovit si priority, cíle a poté se jich držet. Den byste si ráno měly naplánovat, abyste věděly, co všechno dnes musíte udělat, plus co budete dělat dál, když vám zbude čas.

Být v kontaktu s kolegy
Alespoň přes mail, skype, icq, telefon

Pravidelný režim
Mít svoje rituály, které se budou opakovat a budou vytvářet jakýsi pevný rámec dne. Jestli vám to pomůže, klidně se ráno oblečte a namalujte jako do práce, abyste sama sobě dala na známost, že začal pracovní den.

Technika
Potřebujete samozřejmě fungující a spolehlivé technické vybavení vaší domácí kanceláře, ale také plán pro krizový stav. Mějte náhradní toner do tiskárny, nouzová čísla (jako třeba do servisu) si zapiště někam do notýsku, abyste je, až vám nepůjde internet, nechtěla na tom internetu teprve hledat…

Umět říkat NE
V případě, že po vás někdo z rodiny bude chtít, abyste během udělala tamto a tohleto, musíte se naučit tyto prosby zdvořile ale vytrvale odmítat.

Vzdělávat se
S určitou izolovaností souvisí i potřeba samostatného studia a sledování nových trendů. Podmínkou pro úspěšnou práci z domova je samozřejmě také dobrá znalost práce s počítačem. Přihlašte se na kurz počítačů, angličtiny, účetnictví atd. Na internetu najdete řadu kurzů a seminářů pořádaných pro tyto účely. Pracujte na sobě a určitě se nebojte. Můžete se zúčastnit i řady e-learningových kurzů.

Zdroj: www.femina.cz


Leave a Reply

diskuzní fórum   Vytvořte si vlastní diskusní fórum, poradnu nebo skupinu, ... pro vás a vaše kamarádky.