diskuzní fórum   Vytvořte si vlastní diskusní fórum, poradnu nebo skupinu, ... pro vás a vaše kamarádky.

Ve 3 letech myslíme více než ve 30

NašeBatole.cz – pro maminky, děti a rodina | Magazín o dětech do 3 let

Michael Merzenich, výzkumný pracovník kalifornské univerzity v San Francisku, uvádí, že “mozek novorozence pracuje jako počítač, který si ihned po spuštění začne vytvářet své vlastní programy a nové funkce. Je jako stroj, který si sám utváří své schopnosti. Ve třech letech má dítě v mozku mnohem více nervových spojení, než kolik jich kdy dokáže využít. Právě tehdy začíná proces selekce, během něhož sílí nejčastěji užívaná spojení na úkor těch nejméně užívaných. V tomto období mohou rodiče začít zásadním způsobem ovlivňovat to, jaká spojení v mozku dítěte posílí, protože je považují za užitečná pro jeho intelektuální rozvoj.”

Merzenichova slova potvrzuje řada výzkumných prací. Například z encefalogramu je jasně patrné, že mozková činnost tříletého dítěte je dvakrát silnější než u dospělého člověka. Každá mozková buňka nebo neuron se může spojit s tisícovkami dalších, dokonce s více než 15 000 buněk či neuronů. Díky tomu vzniká neuvěřitelně provázaná síť nervových spojení. Pokud je dítě opaovaně využívá v každodenním životě, stanou se trvalou součástí mozkových drah. Pokud je však využívá jen zřídka nebo vůbec ne, spojení zakrní. Právě proto mají zásadní význam pro rozvoj mozku zkušenosti. Aby je člověk mohl zpracovat a reagovat na ně, vytváří si své vlastní postupy.

Například mozek hluchého dítěte nemá žádné zkušenosti, které by mu umožnily vytvořit si spojení potřebná k interpretaci zvuků. Jak si má vyložit to, co mu ostatní chtějí sdělit? Zvolí si tedy jinou cestu, začne rozvíjet jiné oblasti mozku a prohlubovat například schopnost interpretovat pohyb rtů osoby, která k němu mluví. Z těchto údajů vyplývá, že strukturu dětského mozku ovlivňují jednotlivé zkušenosti, které podněcují rozvoj některých schopností na úkor jiných. To ostatně dokazují i výsledky, kterých dosáhl Reuven Feuerstein v situacích, jež byly považovány za bezvýchodné.

Zdroj: Jak odmalička rozvíjet inteligenci dětí (Nessia Laniado)

Přečtěte si také:

  • Atopický ekzémAtopický ekzém Tento problém je v dnešní době více než aktuální, ani mé dceři se toto onemocnění nevyhnulo, proto je mi téma velmi blízké. V odborných článcích se uvádí mnoho obecných rad, jak si s […]
  • Jesle ano či ne?Jesle ano či ne? Převzatý článek - Tento článek není možné schválit (nebude publikovaný) v uvedené podobě, protože je téměř stejný jako zdroj http://www.naseporodnice.cz/jesle.php Bylo by vhodné […]
  • Čas pro seznámení dítěte s knihou je již okolo šestého měsíce životaČas pro seznámení dítěte s knihou je již okolo šestého měsíce života Možná se vám to bude zdát příliš brzy a třeba si ani nedovede představit, že by dítě v tak útlém věku bylo schopno poslouchat text knihy, kterou mu budete číst. Jenže vhodně zvolená kniha […]
  • Moje pohádky – Nejkrásnější příběhyMoje pohádky – Nejkrásnější příběhy Připomeňte si příběhy roztomilého kolouška Bambiho, ušatého slůněte Dumba, nebojácného lvíčete Simby, stovky putníkatých štěňat, lidského mláděte Mauglího, létajícího Petra Pana, zasněné […]
  • Pomoc, batole mlátí do všeho hlavouPomoc, batole mlátí do všeho hlavou Tento problém zná mnoho rodičů malých dětí. Batolátko vzteky mlátí hlavičkou do všeho, co je zrovna po ruce a pranic mu nevadí ani způsobené modřiny. Co se s tím dá dělat? Metoda […]
  • Pan “pilinář”Pan “pilinář” Moje děti se starají o morčátko, které si vybraly za domácího mazlíčka, a my jako rodiče po rozumném zvážení jim ho i odsouhlasili. Pro piliny na podestýlku chodíme k panu truhláři na […]

Leave a Reply

diskuzní fórum   Vytvořte si vlastní diskusní fórum, poradnu nebo skupinu, ... pro vás a vaše kamarádky.