Myslím, že nejen já se potýkám s cenou, vkusem a hlavně se sny svých dětí, které bohužel mimo nás, rodičů, ovlivňují kamarádi, spolužáci a reklamy.
Výchova dítěte je nemyslitelná bez hraček. Hračka má působit na rozvoj všech složek dětské osobnosti. Má podněcovat pohybový, smyslový, rozumový a citový vývoj dítěte. Má rozvíjet v dítěti jeho společenské postoje a napomáhat k vytváření dobrých návyků. Má probouzet a rozvíjet dětskou fantazii. Aby hračka mohla toto všechno splňovat, musí být vybírána vždy s ohledem na “vývojový věk” dítěte. To znamená, že v jednotlivých etapách vývoje dítěte musí mít hračka své specifické rysy. Dětská hra se vyvíjí v závislosti na vyspívání a výchově dítěte a od toho se odvíjejí i požadavky kladené na jednotlivé hračky.
- dítě do 6 měsíců – Hračka má rozvíjet všechny smysly, chrastítka, hračky které se dají kousat, cucat a mačkat. Důležitou úlohu hrají barvy.
 - dítě 6-12 měsíců – Pohyblivé hračky do kterých se dá bouchat – míčky, látkové hračky, hračky do vody a jednoduché skládačky.
 - dítě 1-1,5 roku – Skládací a vkládací hračky, hudební hračky, jednoduchá autíčka, tahací hračky.
 - dítě 1,5-2 roky – Třídící hračky podle barev a tvarů, bouchací, zatloukací hračky, oblékací a koupací pananky,…
 - dítě 2-4 roky – Stavebnice, nářadí, předměty denní potřeby, nádobíčko, ….
 
Co má hračka rozvíjet
- motoriku – hračka má dítě lákat k pohybu, k jeho jistotě a eleganci.
 - smyslové vnímání – hračka stimuluje rozvoj sluchu, zraku a hmatu, podporuje soustředění, cit pro barvu a tvar.
 - poznání – hračka simuluje nedostupnou skutečnost.
 - myšlení a řeč – hračka vybízí ke komunikaci, rozvíjí fantazii i myšlení.
 - city – hračka má vyvolávat libost barvou, zvukem, tvarem, materiálem, variabilností.
 - vůli – dítě si svou hračku vyžaduje a brání.
 - sociální vztahy – hračka motivuje a vybízí ke spolupráci.
 - povahové rysy – hračka podporuje soustředění, stanovuje určitý řád či pravidla.
 
Jaká má hračka být
- výchovně hodnotná – podněcování k pozitivní činnosti
 - přiměřená vývojové úrovni – nemusí být v souladu s věkem dítěte
 - jednoduchá – podpora fantazie
 - technicky bezvadná – „měla by něco vydržet„
 - hygienicky nezávadná – omyvatelná či pratelná
 - variabilní – možnost několika herních činností
 - bezpečná – bez ostrých hran, vyrobena z materiálu přátelského dětem
 - vkusná – ovlivňuje estetické cítění.
 
Zdroj – www.hracky.webz.cz + vlastní studijní materiál



   Vytvořte si vlastní 
 18.11.2011 
 
 Rubrika: 





